ماگستان، خرید ماگ، خرید فلاسک و خرید هدیه در همین نزدیکی!
غولی به نام والمارت!!! زمان کنونی: 05-17-2024, 01:27 PM |
|||||||
|
غولی به نام والمارت!!!
|
01-20-2013, 12:25 AM
ارسال: #1
|
|||
|
|||
غولی به نام والمارت!!!
من می خواهم در مورد بزرگترین و گسترده ترین مجموعه فروشگاه های زنجیره ای جهان و امپراطور صنعت خرده فروشی “والمارت”با شما صحبت کنم.
روبن غنی پور کارشناس برندینگ و فرانچایزینگ rubenghanipour@gmail.com هنگامی که فهرست ثروتمندترین افراد سال ۲۰۱۲ توسط مجله معتبر فوربس منتشر شد دو مورد در آن بیشتر برایم جلب نظر می کرد. زمانی بخش های مختلف بر حسب سهمشان در درآمد کل میلیاردهای این فهرست مورد بررسی قرار دادم در رتبه اول نه نامی از نفت و گاز بود نه از نرم افزار، اینترنت و مخابرات و نه از ساختمان سازی و مستغلات بلکه در رتبه اول خورده فروشی (فروش مستقیم) قرار می گرفت و از طرفی وقتی در میان فهرست به دنبال زنان ثروتمند می گشتی اولین گزینه خانم کریستی والتون از آمریکا به عنوان میراث دار بزرگترین خرده فروشی جهان یعنی فروشگاه های زنجیره ای وال مارت برخورد می کردم. من می خواهم در مورد بزرگترین و گسترده ترین مجموعه فروشگاه های زنجیره ای جهان و امپراطور صنعت خرده فروشی با شما صحبت کنم. این شرکت از نظر درآمد بزرگ ترین شرکت جهان محسوب میشود و در رده اول لسیت فورچون ۵۰۰ قرار دارد. شاید در سال ۱۹۶۲ که سام والتون اولین فروشگاه خود را به صورتی ساده و سنتی افتتاح کرد هیچکس نمی توانست تصور کند که «خرده فروشی» می تواند چنان رتبه ای در کسب و کارها داشته باشد که دست یافتن به آن برای دیگر کسب و کارهای عالم یک رؤیا به حساب آید. اما همت والای والتون «بزرگترین خرده فروش قرن» را بنیان نهاد و نشان داد که آنچه انسان بخواهد، محقق خواهد شد. وال مارت دیگر فقط یک فروشگاه یا بنگاهی عظیم یا یک پدیده نیست وال مارت شکل دهنده جایی است که ما خرید می کنیم محصولاتی که می خریم و بهایی که می پردازیم حتی برای کسانی که هیچ وقت در آنجا خرید نمی کنند این شرکت به اعماق عملیاتهای شرکتهایی نفوذ می کند که تامین کننده اش هستند و نه نتها آنچه آنها می فروشند را تغییر می دهد بلکه نحوه بسته بندی و ارائه شدن محصولات و نحوه زندگی کارگران کارخانه ها را که این محصولات را می سازند تغییر می دهد وال مارت به دور تا دور کره زمین دسترسی دارد کار و زندگی افرادی را که در چین اسباب بازی می سازند یا در شیلی قزل آلا پرورش می دهند یا در بنگلادش لباس می دوزند تغییر می دهد هرچند که ممکن است آنها هیچ وقت در عمرخود از یک فروشگاه وال مارت دیدن نکنند. تاریخچه وال – مارت را میتوان از دهه ۱۹۴۰ که سام والتون ، کار خود را در صنعت خردهفروشی آغاز کرد، در نظر گرفت. سام والتون پس از فراغت از تحصیل از دانشگاه میسوری کلمبیا در فروشگاه JC Penney مشغول به کار شد و ۱۸ ماه در آنجا کار کرد. در سپتامبر ۱۹۴۵ والتون حق الامتیاز فروشگاه بن فرانکلین در نیوپورت آرکانزاس را از جورج شارلوت خریداری کرد. بعد از سه سال، والتون فروش سالیانه را از ۸۰۰۰۰ دلار به ۲۲۵۰۰۰ دلار در سال ۱۹۴۸ افزایش داد. اما صاحب فروشگاه، قرارداد اجاره را تمدید نکرد و والتون مجبور شد در سال ۱۹۵۰ مکان کار خود را تغییر دهد. در ۹ می ۱۹۵۰، والتون فروشگاهی را از لوتر هریسون در بنتون ویل آرکانزاس خریداری کرد و نام آن را Walton’s 5&10 گذاشت. والتون به عنوان یک تاجر همیشه به دنبال تأمین کنندگان بهتر و چگونگی افزایش حجم فروش از طریق حفظ و نگهداری مشتریان بود. در سال ۱۹۶۲ والتون پس از ایجاد و اداره موفق ۱۱ فروشگاه، اولین فروشگاه بزرگ زنجیرهای خود را در آرکانزاس افتتاح کرد. باب باگل دستیار والتون نام جدید «وال – مارت» را برای این فروشگاههای زنجیرهای انتخاب کرد. در سال ۱۹۶۷، شرکت ۲۷ فروشگاه را در ایالات آرکانزاس توسعه داد و فروش به مرز ۶/۱۲ میلیون دلار رسید. این شرکت اولین فروشگاههای خارج ازآرکانزاس خود را در سیکستون ، میسوری و کلارمور و اوکلاهما افتتاح کرد. این زنجیره شروع به ادامه یافتن کرد و شعبات آن در شهرهای کوچک نیز راهاندازی شد به طوری که تا سال ۱۹۷۴، تعداد فروشگاهها به ۷۸ رسید. برای بهبود ارتباطات و سفارشدهی شبکه کامپیوتری داخل فروشگاهی ایجاد شد و بعد از سه سال فروش بیش از ۳ برابر شد و از ۵/۱۶۷ میلیون دلار به ۴۷۹ میلیون دلار رسید. تعداد فروشگاهها بیش از دو برابر شد و به ۱۵۳ فروشگاه رسید. زنجیره به شدت رشد کرد بطوری که در سال ۱۹۸۰ تعداد فروشگاهها ۳۳۰ و فروش به ۲/۱ میلیارد دلار افزایش یافت. در سال ۱۹۸۵، ۱۱۱۴ در سال ۱۹۷۹ وال مارت به عنوان اولین شرکتی که به فروش بیش از یک میلیارد دست یافته بود شناخته شد. در این هنگام تعداد فروشگاهها به ۱۲۵ و تعداد کارکنان در ۱۱ ایالت به ۲۱ هزار نفر رسیده بود. در ۱۹۸۴ دیوید گلس به ریاست شرکت رسید و از ۱۹۸۸ به عنوان مدیرعامل مشغول کار شد. در ۱۹۹۰ وال مارت به عنوان برترین فروشگاه ملی شناخته شد. در سال ۱۹۹۲ با مرگ سام والتون، فرزند او راب واتسون به عنوان رئیس هیئت مدیره برگزیده شد. یک سال قبل از آن اولین واحد بین المللی فروشگاههای وال مارت در مکزیکوسیتی افتتاح شده بود. در ۱۹۹۶ نیز وال مارت به صورت مشارکت (J.V) به چین وارد شد. سال ۱۹۹۷ که برای اولین بار فروش وال مارت از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار گذشت، تعداد کارکنان داخلی به ۶۸۰ هزار و تعداد کارکنان بین المللی ۱۱۵ هزار نفر رسیده بود. در آستانه ورود به هزاره جدید، وال مارت با یک میلیون و ۱۴۰ هزار نفر، بزرگترین شرکت خصوصی جهان از لحاظ تعداد نفرات شناخته شد. در سال ۲۰۰۰ نیز وال مارت در رده بندی مجله فورچون به عنوان تحسین برانگیزترین شرکت جهان معرفی شد. درهمین سال لی اسکات به عنوان رئیس و مدیرعامل شرکت برگزیده شد. وال مارت بزرگترین بزرگترین فروشگاه زنجیرهای دنیاست که بیش از ۶۸۰۰۰ فروشگاه در ۸۰ کشور دنیا دارد. تا پایان سال مالی ۲۰۱۰ فروش والمارت به ۲٫۱ بیلیون دلار رسید و جالب توجه هست که این مجموعه دارای ۲٫۱ میلیوننفر کارمند است و از این نظر بیشترین تعداد کارمند را در تمام دنیا دارد. لحظهای فکر کنید که مدیریت ۲٫۱ میلیون نفر چه معنی میتونه داشته باشه؟ چطور باید فرهنگ سازمانی رو در این حد مدیریت کرد؟ چطور میتوان سیاستهای شرکت رو بر ۲٫۱ میلیون نفر در نقاط مختلف دنیا با فرهنگهای متفاوت اعمال کرد؟ چطور باید نیروهایی تربیت کرد که بتوانند در طول سالها در کسب درآمد عظیم وال مارت نقش داشته باشند؟ موقعیت والمارت به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیرهای در جهان، بسیار مستحکم است. با اینکه بازار این صنعت بسیار اشباع شده، اما والمارت پایینترین هزینهها و قیمت کالا و بیشترین سود و سهم بازار را دارد. فروشگاههای وال مارت با فلسفه و شعار «هر روز قیمت کمتر» شروع به کار کردند. فلسفه قیمت گذاری در وال مارت آن است که با کاهش قیمت می توان فروش بیشتری داشت. در خرده فروشیهای ارزان فروش تر، درآمد بیشتر است. علاوه بر فلسفه «هر روز قیمت کمتر»، گاه در موارد و مناسبتها نیز تخفیف بیشتری نیز صورت می گیرد و گاه نیز فروشهای ویژه برقرار می شود. وال مارت بر این اعتقاد است که همین فلسفه قیمت گذاری است که اعتماد مشتریان را جلب می کند و آنها اطمینان می یابند که قیمتها تحت شرایط مختلف، تغییر شدید نخواهد داشت. وال مارت با فراهم آوردن مجموعه ای از کالاها و خدمات تجاری خود در هر روز با پایین ترین قیمت، فضایی از تنوع، یکپارچگی و احترام متقابل را پدید می آورد. از دیگر ویژگیهای وال مارت قاعده ای است موسوم به «TEN FOOT» که توسط بنیانگذار شرکت سام والتون مطرح شده و به اجرا درآمده است. او دربازدیدهای مکرر خود از فروشگاهها، فروشندگان را تشویق می کرد که متعهد باشند با مشتریان چنین برخورد کنند: وقتی مشتری وارد می شود به چشم او نگاه کنید، به او سلام و خوشامد بگویید و از آنها بخواهید که چه کاری می توانید برای آنها انجام دهید. این نگرش از کودکی در سام والتون وجود داشت. او خود می گوید: «من از ابتدا یاد گرفته ام که یکی از رمز و رازهای رهبری، انجام یک کار بسیار ساده برای همه است. قبل از اینکه مشتری تازه وارد صحبت کند، شما سرصحبت را با او باز کنید. اگر او را می شناسید به اسم صدا کنید». امروزه همه کارکنان وال مارت در سراسر جهان به این فلسفه عمل می کنند. وال مارت پیوسته درصدر جدول ۵۰۰ شرکت برتر جهانی مجله فورچون قرار می گیرد. حوزه فعالیت شرکت وال مارت، خرده فروشی است. کسب و کار شرکت در پنج بخش صورت می گیرد: 1.فروشگاهها که بزرگترین بخش را شامل می شود اساس این بخش همان فروشگاههای سنتی در آمریکاست، گرچه امروزه فروشگاههای ON LINE نیز در کنار آن قرار گرفته است. اجناس عرضه شده در این فروشگاهها طیف بسیار وسیع و متنوعی از موادغذایی تا پوشاک را دربرمی گیرد. تعداد فروشگاههای وال مارت در آمریکا ۳۸۶۴ و فروشگاههای بین المللی ۲۶۷۰ است. فروشگاههای خارج از آمریکا در ۱۵ کشور ازجمله مکزیک، کانادا، چین، برزیل، آلمان، ژاپن، انگلستان مستقر است . این فروشگاهها، پاسخگویی بیش از ۱۳۸ میلیون مشتری هفتگی درجهان هستند. بالغ بر ۶۱ هزار تامین کننده وال مارت در آمریکا، سه میلیون شغل دارند. تامین مواد برای فروشگاههای بین المللی از ۷۰ کشور صورت می گیرد. 2.بازارهای میوه و سبزی که اولین بار در سال ۱۹۸۸ شروع به فعالیت کرد. 3.بازارهای محلی که عرضه کننده سبزیجات، کالاهای عمومی و دارویی است. 4.کلوپ های سام که خود یک شرکت ۳۱ میلیارد دلاری محسوب می شود. تعداد ۳۵۰ کلوپ در آمریکا بیش از ۴۶ میلیون عضو دارد. این کلوپ ها درواقع شریک بسیاری از کسب و کارهای کوچک هستند و به صورت انبارهای کالا در سراسر آمریکا در ارتباط و کمک با خرده فروشیها و کسب وکارهای کوچک، رستوران ها، دفاتر، اغذیه فروشی ها، تعمیرات، مدارس، کلیساها، آرایشگاهها، شرکتهای فروش و… قرار دارند. 5.فروشگاههای بین المللی در ۱۵ کشور جهان حدود ۲۰ درصد فروش خالص وال مارت را تشکیل می دهد. |
|||
01-21-2013, 02:47 PM
ارسال: #2
|
|||
|
|||
RE: غولی به نام والمارت!!!
جالب بود به این میگن مدیریت و پشتکار
|
|||
|
|
موضوع های مرتبط با این موضوع... | |||||
موضوع: | نویسنده | پاسخ: | بازدید: | آخرین ارسال | |
چه شد که از صفر به صد رسیدم | r2013.samadi | 0 | 1,004 |
02-06-2018 03:24 PM آخرین ارسال: r2013.samadi |
|
میلیاردری که کار را به درس ترجیح داد | ndm1368 | 9 | 2,772 |
06-09-2014 11:57 PM آخرین ارسال: MARYAR |
|
میلیاردری که کار را به تحصیل ترجیح داد!!! | o0ehsan0o | 0 | 765 |
02-06-2013 03:42 PM آخرین ارسال: o0ehsan0o |
|
لیپتون: ثروتی به رنگ چای | مصطفي | 0 | 818 |
07-20-2012 12:02 PM آخرین ارسال: مصطفي |
|
آیا مخترع موس، با محصول ابداعی خود تبدیل به فرد ثروتمندی شد؟ | امیر مرادی فر | 1 | 970 |
07-11-2012 08:35 PM آخرین ارسال: ناظم ارشد |
|
داستان موفقیت لیپتون: ثروتی به رنگ چای | صدفی | 0 | 1,086 |
05-06-2012 07:30 PM آخرین ارسال: صدفی |
|
اين خانم منشي اكنون به عنوان پر درآمدترين نويسنده در جهان شناخته شده است | اقاي ايـــده | 1 | 1,274 |
02-20-2012 12:33 AM آخرین ارسال: MARYAR |
|
داستان آنان که از فرش به عرش رسیدند + عکس | کامیار کاظمی | 1 | 1,739 |
01-30-2012 12:42 AM آخرین ارسال: shahram......32 |
|
ثروتمندترین مرد جهان با هر نفس ۶۵۰ دلار به ثروتش افزوده می شود!! | کامیار کاظمی | 9 | 2,528 |
12-25-2011 07:09 AM آخرین ارسال: 3ObHaN |
|
مردی که به صورت کاملا اتفاقی،میلیاردر شد | کامیار کاظمی | 6 | 1,952 |
10-03-2011 01:59 PM آخرین ارسال: دلشاد حسین پور |
|
چقدر به ميلياردر شدن نزديك هستيد؟ | mehdi098 | 1 | 960 |
09-17-2011 10:19 PM آخرین ارسال: jahanagahi |
|
میلیاردری که پوشاک شیک و ارزان را به خانههای مردم آورد | مهدی گل محمدی | 2 | 1,566 |
07-04-2011 12:48 AM آخرین ارسال: jahanagahi |
|
به دور دنیا سفر کنید تا میلیاردر شوید | کامیار کاظمی | 13 | 5,308 |
06-13-2011 11:00 AM آخرین ارسال: مهدی گل محمدی |
|
عشق به یادگیری، جوان روسی را میلیاردر کرد | کامیار کاظمی | 0 | 1,228 |
05-07-2011 09:42 AM آخرین ارسال: کامیار کاظمی |
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: