نگاهی به روانشناسی در طراحی لوگو - نسخه قابل چاپ +- سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران (http://forum.unc-co.ir) +-- انجمن: بخش اعضای سایت (/forumdisplay.php?fid=105) +--- انجمن: بخش آموزش سایت (/forumdisplay.php?fid=132) +--- موضوع: نگاهی به روانشناسی در طراحی لوگو (/showthread.php?tid=4340) |
نگاهی به روانشناسی در طراحی لوگو - mohammadshamosi - 09-20-2012 01:02 AM بحث “روانشناسی” یکی از بحث هایی است که در کنار طراحی گرافیکی لوگو مورد توجه قرار می گیرد . به طور معمول انتخاب رنگ ، یکی از فرآیند های روانشناسی طراحی لوگو است ، اما این فرآیند چیزی بیش از انتخاب رنگ است . لوگو قصد دارد تا خدمت یا شرکتی را معرفی کند و آن را بشناساند ، اما در روانشاسی طراحی لوگو ، به ماهیت لوگو فارغ از جنبه های معرفی و شناسایی می پردازیم . تعریف روانشناسی در طراحی لوگو قبل از هر چیز بهتر است به تعریفی از ” روانشاسی طراحی لوگو ” بپردازیم . لوگو در زبان یونانی “logos” است و به معنای واقعی کلمه ، به معنی “کلمه” است . لوگو یک “کلمه” بصری است که به کمک آن شما هویتی را به افراد معرفی می کنید . مردم لوگو شما را می بینید و مفهوم آن را به مثل یک زبان درک می کنند. ![]() کلمه لوگو در زبان یونانی مردم با هم در زمینه های فرهنگی و آموزشی تفاوت هایی دارند . هر شخص متناسب با بینشی که دارد ، برداشت خودش را از لوگوی شما می کند . کاری که ما در ” روانشاسی لوگو ” می کنیم این است که لوگو را به بخش های مختلف تقسیم می کنیم و هر بخش را به شکل یک خصوصیت می بینیم . خواهیم دید که هر خصوصیت چه تاثیری بر مردم دارد و چگونه با کنترل این خصوصیت ها می توانیم دهنیت مردم نسبت به لوگو را متناسب با چیزی که می خواهیم ، تغییر دهیم . از انجا که خصوصیت های هر لوگو ممکن است نامحدود باشد و من قصد بررسی همه آنها را ندارم ؛ پس بهتر است به سراغ ۲ مورد از مهم ترین خصوصیت ها در طراحی لوگو برویم : رنگ و شکل نقش رنگ چیست ؟ زمانی که در مورد رنگ لوگو با مشتریان صحبت می کنیم ، معمولا سریع به ما می گویند فلان رنگ یا بهمان رنگ برای این کار مناسب است . متاسفانه در همه جا پر شده است از مقالات رنگ شناسی و چیزهایی مثل اینکه رنگ زرد این معنی را دارد و رنگ قرمز آن معنی را . باید این نکته را دانست که رنگ ها فقط یک معنی ندارند . هر رنگ ممکن است چندین معنی داشته باشد . البته این معانی در کشورهای مختلف و در سطوح اجتماعی مختلف متفاوت است . تصویر زیر تفسیرهای گوناگونی که می شود از رنگ ها داشت را نشان می دهد : ![]() جدول خصوصیات رنگ ها در طراحی لوگو خواهشا سراغ رنگ های متعدد نروید و تنها یک رنگ را انتخاب کنید . انتخاب تک رنگ به شما اجازه می دهد تا طرح تجاری خود را مبتنی بر یک رنگ و به صورت صحیح به پیش ببرید . با گذشت زمان مردم لوگوی شما را به آن رنگ و آن رنگ را متناسب با لوگوی شما می شناسند . در زیر چند نمونه را در این باره می بینید : ![]() هر رنگی که برای لوگوی خود انتخاب می کنید ، مطمئن شوید که لوگوی سفید شما روی پس زمینه سیاه و لوگوی سیاه شما بر روی پس زمینه سفید به خوبی دیده میشود . از نظر روانشناسی اینکه لوگو بتواند به شکل مکمل هم خوب دیده شود اهمیت دارد . نقش شکل چیست ؟ در بعد روانشناختی ، اشکال ارتباط خوبی با مغز برقرار می کنند . فرم و شکل به خوبی در مغر می ماند و به یاد آورده میشود . علامت نایکی و یا حلقه های المپیک را به یاد آورید . ![]() بین “شکل” و متن تفاوت هایی وجود دارد . متن باید توسط مغز کد گشایی شود تا قابل درک گردد .ممکن است فردی باشد که نحوه کد کشایی متون را نداند و نتواند با متن ارتباطی برقرار کند . اشکال می توانند بار معنایی داشته باشد . هر شکل مفهوم و صدای منحصر به فردی در مغز ایجاد می کند . گاهی مواقع خود متن به شکل تصویر دیده می شود . اینجا جایی است که متن و تصویر به هم می آمیزند ( تایپوگرافی) .به نظر من بهترین شکل از طراحی لوگو “لوگو تایپ” است که همزمان هم شامل متن و هم شامل تصویر است . بررسی موردی : لوگوی جدید توییتر : لوگوی جدید توییتر موردی است که از دید روانشناسی ارزش بررسی دارد . نسخه جدید لوگوی توییتر نسخه پرداخت شده و زاویه دار لوگوی قبلی است . لوگوی جدید به سمت بالاست ، رو به آینده دارد ، در حال رشد است و بهتر به یاد آورده می شود . ![]() لوگوی جدید و قدیم تویتتر در کنار هم در نهایت تحقیقات نشان داده است با افزایش سن تاثیر پذیری افراد در مقابل لوگوها و برندها کاهش می یابد . اما این مورد در مورد جوان تر ها صادق نیست. طراحان باید سعی کنند موازنه ای روانشناختی در مورد اقشار مختلف ( به خصوص افراد بازار هدف ) و اهداف خود در طراحی ایجاد کنند . ایجاد ترکیب مناسب در طراحی گرافیکی لوگو حائز اهمیت است . اما زمانی کار تکمیل می شود که طراح نکات روانشناختی را نیز در نظر بگیرد . تنها در این صورت است که می توان گفت طراح لوگو موفق بوده است . منبع: http://pixeler.ir |