چگونه با تكنيكهاي نمايش كالا، فروشتان را افزايش دهيد؟ - نسخه قابل چاپ +- سایت کارآفرینی میلیاردرهای آینده ایران (http://forum.unc-co.ir) +-- انجمن: روانشناسی (/forumdisplay.php?fid=106) +--- انجمن: روانشناسی کسب و کار (/forumdisplay.php?fid=33) +---- انجمن: روانشناسی کسب درآمد (/forumdisplay.php?fid=74) +---- موضوع: چگونه با تكنيكهاي نمايش كالا، فروشتان را افزايش دهيد؟ (/showthread.php?tid=14346) |
چگونه با تكنيكهاي نمايش كالا، فروشتان را افزايش دهيد؟ - DinaGRP - 10-21-2015 02:38 PM [b] آخرين باري كه فقط يك رقم كالا خريديد و از فروشگاه خارج شُديد كِي بوده است؟ شما به هواي خريدن يك بطري شير وارد فروشگاه ميشويد اما با چند كالاي ديگر كه برنامهاي براي خريدشان نداشتيد از فروشگاه خارج ميشويد. اين اتفاق براي همه پيش ميآيد. اكثر مردم وقتي در داخل فروشگاه هستند تصميم ميگيرند چه بخرند. تصادفي نيست كه در اين تصميمگيريها، نحوهي نمايشِ كالاها، حرف اول را ميزنند. كافيست به فروشگاه مواد غذاييِ گرانقيمت محلهتان سر بزنيد تا خيلي چيزها در مورد تكنيكهاي چيدمان و نمايشِ محصولات و اهمیت آن فرا بگيريد. با هم به سه تكنيك نمايش كالا در سوپرماركت نگاهي مياندازيم: چينشِ زاويهدار رنگها ظروف محصولات و ابزار نگهدارندهي آنها در قفسهها چينشِ زاويهدار وقتي از كالاهاي فروشگاه بازديد ميكنيد، مشاهده ميكنيد كه بسياري از آنها، اگر نگوييم همه شان، به صورت زاويهدار، رديفرديف (پلكاني) چيده شدهاند. اين يعني اينكه نمايش كالاها در هر قفسه، در قسمتِ جلو، پايينتر است و هرچه بهسمتِ عقبِ قفسه يا رديفِ چينِش ميرويم، كالاها بالاتر قرار گرفتهاند. از اين تكنيك زماني استفاده ميشود كه بخواهيم در فضايي محدود، تعداد بيشتري از كالا را به نمايش بگذاريم. گذشته از اين، چنين روشي براي چينش و نمايش كالاها، جذابتر است. به اين شكل، كالاها پُر و پيمانتر و قفسهها پُرتر و انباشتهتر به نظر ميرسند. بهعلاوه، با اين تكنيك انواع متنوعتري از كالاها را ميتوان در قفسهها چيد كه اين تنوع در كالا به جذابيت قفسهها ميافزايد. رنگ ها تنوع رنگي بالايي را ميتوان در فروشگاهها مشاهده كرد. در فروشگاهها، كالاهايي كه رنگهاي متضاد دارند كنار يكديگر چيده ميشوند تا اين تقابلِ رنگها، باعث برجسته وسوسهانگيز بهنظر رسيدن آنها شود. شما هيچ وقت در فروشگاهها و سوپرماركتها نميبينيد كه دستهاي از انوع سبزيجات و ميوههاي سبزرنگ را درست در كنار يكديگر قرار داده باشند. معمولاً در ميان محصولات سبز، رنگهاي روشن يا گرم مثل قرمز قرار ميدهند. سيب سبز را در كنار سيب زرد يا قرمز قرار ميدهند. تكنيك رنگهاي متضاد را اغلب با تكنيك چيدمانِ زاويهدار تركيب ميكنند تا مشتري را به خريد بيشتر ترغيب كنند. شايد خودِ ما هم تا به حال به تأثير اين تكنيكها در خريدهايي كه انجام ميدهيم توجه نكرده باشيم. ظروف محصولات و ابزار نگهدارندهي آنها در قفسهها اغلب سوپرماركتها در انتخاب ظروف نگهداريِ كالاهايشان خيلي دقت ميكنند. وقتي وارد بخش كالاهاي مصرفي ميشويم، متوجه سبدها و جعبههايي ميشويم كه كالاها و محصولات را داخل آنها قرار دادهاند. هر يك از آنها، حس خاصي را در فضاي فروشگاه ايجاد ميكنند. مثلا جعبههاي نگهداري سبزيجات به شكلي انتخاب ميشوند كه حس تازگي و طراوت سبزيها و ميوهها را به مشتري منتقل كنند. اگر از نزديك به اين سبدها و جعبههاي نگهداري كالاها نگاه كنيد ميبينيد كه چيزهاي ديگري مثل الياف نخل و … هم بهغير از خودِ محصولات داخل آنها هست يا اينكه كفِ جعبه يا سبد آنها، كفِ مجازي است. چرا چيدمان جعبهها به اين شكل است؟ دليلش اين است كه وقتي جعبه يا سبد نگهداري كالا، پُر و پيمان و انباشته به نظر برسد، جذابتر است. البته كسي همه ي محتويات جعبه يا سبد را خارج نميكند تا ببيند واقعاً تا كفِ آن چقدر كالا گنجانده شده است! گذشته از اين، بعضي كالاها و محصولات سنگين هستند و روي هم قرار گرفتنشان ميتواند به محصولات زيرين صدمه بزند. بنابراين سوپرماركتها اغلب كالاهايي زيرين را كه ممكن است صدمه ديده يا خراب شده باشند، با كالاهاي سالم جايگزين ميكنند تا سبد و جعبههايشان هميشه پُر از محصول باشد. از اين سه تكنيك استفاده كنيد تا مطمئن شويد مشتريان شما با خريدِ بيش از يك قلم كالا، فروشگاهتان را ترك ميكنند! ترجمه و تنظیم در تحریریه ریتیل ایران حق استفاده از مقاله فوق با ذکر منبع بلامانع است.[/b] |